سه‌شنبه1402/8/2

15:01:3

153

اولین شرکت آزمایشگاهی به عنوان نخستین نهاد صدور گواهینامه و آزمایشگاه آزمون در جمهوری اسلامی ایران توسط سیستم IECEx پذیرفته و معرفی شد.


با حمایت سازمان ملی استاندارد ایران و موفقیت شرکت دانش بنیان آزمایشگاههای صنایع انرژی (اپیل) در ارزیابی سیستم بین المللی تجهیزات مورد استفاده در محیط های مستعد انفجار (IECEx) ذیل کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک IEC، نتایج آزمون، ممیزی خط تولید و گواهینامه های صادره توسط این شرکت در بین کشورهای دنیا معتبر می باشد.
به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، متعاقب پذیرش عضویت ایران و در راستای طرح های تحولی سازمان، شناسایی و معرفی نهادهای صدور گواهینامه، آزمایشگاه های آزمون و شرکت های بازرسی داخلی به منظور ایجاد ارزش و ارتقاء جایگاه کشور در مجامع بین المللی، اعتباربخشی بین المللی به نهادهای مرتبط در کشور، کاهش هزینه ها و زمانبندی صدور گواهینامه ها، زمینه سازی حمایت از تولیدات و کالاهای داخلی، تسهیل در امر صادرات و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و اعتماد بین المللی به محصولات تولید داخل در دستور کار قرار گرفت.
پس از ممیزی بین المللی شش روزه توسط تیم ارزیاب از کشورهای استرالیا، چین و آفریقای جنوبی این شرکت دانش بنیان موفق به کسب اکثریت آرای کشورهای عضو شد و اکنون به عنوان اولین نهاد صدور گواهینامه و آزمایشگاه آزمون تجهیزات ضد انفجار در جمهوری اسلامی ایران توسط سیستم IECEx پذیرفته و معرفی شده است.
گفتنی است گواهینامه های ضد انفجار در سیستم IECEx دارای اعتبار و قابلیت ردیابی بین المللی است که منجر به پرهیز از انجام آزمون های بین المللی و خروج ارز از کشور می باشد که می تواند جایگزین گواهینامه های منطقه ای نظیر اتکس (ATEX)  گردد.
جمهوری اسلامی ایران در سیستم بین المللی IECExعضو دارای حق رای می باشد.