1399/8/5 دوشنبه

برگزاری اجلاسیه پنجاه و پنجمین اجلاسیه کمیته بین المللی اندازه شناسی قانونی (CIML) در تاریخ 20 الی 22 اکتبر سال 2020 میلادی به صورت بر خط



به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، پنجاه و پنجمین اجلاسیه کمیته بین المللی اندازه شناسی قانونی (CIML) با حضور نمایندگان کشورهای عضو  این کمیته در تاریخ 20 الی 22 اکتبر سال 2020 میلادی برابر با 29 مهر الی 1 آبان سال 1399 هجری شمسی بصورت مجازی (بر خط) در سه بخش سه ساعته (13:30 الی 16:30 به وقت ایران) برگزار گردید. در این اجلاسیه، رئیس محترم مرکز ملی اندازه شناسی، اوزان  و مقیاس ها، کارشناس این مرکز و کارشناس دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
اجلاسیه مذکور در ساعت 13:30 به وقت ایران با خوشامدگویی رئیس CIML، آقای دکتر رومان شوراتز (Dr. Roman Schwartz) آغاز شد. سپس توضیحاتی در رابطه با پروتوکل های مرتبط با برگزاری جلسه آنلاین و هچنین نحوه رای گیری و قوانین مرتبط با اتفاق آراء ارائه گردید. در ادامه پس از تصویب دستور کار جلسه توسط اعضاء کمیته، گزارشاتی در رابطه با موضوعاتی چون شورای راهبری، وضعیت و استراتژی مالی، عملکرد فنی، سیستم صدور گواهی OIML (OIML-CS)، فعالیت های کشورها و اقتصادهای دارای سیستم های اندازه شناسی نوظهور، همکاری سازمان OIML با سایر سازمان های بین المللی چون و میز گرد سازمان های اندازه شناسی قانونی منطقه ای (RLMO Round Table)، استفاده از تکنولوژی دیجیتال در اندازه شناسی قانونی، توسط مدیر دفتر بین المللی اندازه شناسی قانونی ایراد شد.
در بخشی از این اجلاس سه روزه، به معیارهای مد نظر جهت الویت بندی انتشارات و پیشنهادات مدارک و استانداردهای OIML اشاره شد و بر این اساس فهرست 10 پیشنهاد و 10 استاندارد دارای الویت اعلام گردید. همچنین بخشی از اجلاسیه به موضوعات در نظر گرفته شده برای بولتن های آتی این سازمان در نظر گرفته شد و از کشورهای عضو OIML برای مشارکت در چاپ مقالات مطرح در حوزه اندازه شناسی قانونی دعوت بعمل آمد. گزارشات مربوطه در خصوص سیستم گواهی (OIML CS) و همچنین کشورها و اقتصادهای دارای سیستم های اندازه شناسی نوظهور به ترتیب توسط رئیس کمیته مدیریت سیستم گواهی و رئیس CEEMS نیز ارائه شد.
در روز سوم، بخشی از جلسه به اعلام و معرفی برندگان دریافت جوایز و تقدیرنامه های OIML و همچنین جایزه CEEMS اختصاص یافت.
در پایان ضمن مروری بر پیش نویس مصوبات اجلاسیه، توضیحاتی در مورد نحوه و مهلت ثبت رای کشورهای عضو دولتی در خصوص مصوبات پنجاه و پنجمین اجلاسیه CIML ارائه شد. همچنین کشور های چین و روسیه به ترتیب به عنوان میزبان پنجاه و ششمین و پنجاه و هفتمین اجلاسیه CIML در سال های 2021  و 2022 میلادی اعلام گردیدند.
اجلاسیه مذکور در ساعت 16 به وقت ایران به اتمام رسید.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران از سال 1392 مشارکت خود را در فعالیت های سازمان OIML بطور جدی آغاز نموده است و با عضویت فعال در کلیه کمیته های فنی و فرعی این سازمان و همچنین بهره گیری از تخصص و دانش فنی متخصصین کشور موفق به ارائه بالغ بر 380 رای و اظهار نظر گردیده است. شایان ذکر است دو پیشنهاد ارائه شده توسط ایران با موضوعات ویسکوزیمترهای چرخشی و رفرکتومترهای خودکار در پنجاه و چهارمین اجلاسیه CIML در سال 2019 مورد تصویب قرار گرفت و در حال حاضر این دو استاندارد به رهبری متخصصین کشورمان در دست تدوین می باشند.

 



عكس هاي مرتبط :