1402/5/14 شنبه

حضور موثر نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران در هشتاد و چهارمین اجلاسیه بین المللی کدکس غذایی



هشتاد و چهارمین اجلاسیه کمیته اجرایی (CCEXEC) کدکس مواد غذایی، از 10 تا 14 جولای 2023 (برابر با ۱۲ تا ۱۶ تیر ماه جاری) در مرکز کنفرانس های بین المللی شهر ژنو، کشور سوئیس برگزار شد.

در این اجلاس که به ریاست کشور انگلیس و سه نایب رئیس از کشورهای کنیا، نیوزلند، شیلی و مسئولین FAO و WHO برگزار شد، اعضاء شش هماهنگ کننده منطقه ای، هفت نماینده منتخب و مشاوران از گروه های مختلف منطقه جغرافیایی آفریقا، آسیا، اروپا، خاور نزدیک، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین حضور یافتند .
دو نفر از سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از کشورمان  به عنوان عضو و مشاور منطقه ای خاور نزدیک در این اجلاسیه حضور یافتند.
به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، در این اجلاسیه مباحث مختلف از جمله بررسی موضوعات استانداردهای مطرح شده در مناطق جغرافیایی، تصویب برخی استانداردهای کدکس در مراحل نهایی، بررسی نقطه نظرات و گزارشات مرتبط با مدیریت و برگزاری اجلاسیه ها به صورت فیزیکی- مجازی، بررسی طرح برنامه های آتی کدکس، ارزیابی چارچوب برنامه استراتژیک کدکس برای سال های 2020- 2025 و بررسی فرایندها و زمان بندی برنامه استراتژیک کدکس برای سالهای  2026-2031، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شایان ذکر است این کمیته به عنوان یک کمیته سیاستگذار، پیشنهاداتی در مورد جهت گیری و خط مشی کلی، برنامه ریزی های استراتژیکی و امورات فنی و کاری کمیسیون را به کمیسیون کدکس غذایی (CAC) ارائه داده و ضمن تصمیم گیری درخصوص موارد مذکور، در مراحل مختلف پیشرفت پروژه های تدوین استانداردها نظارت می کند.
 لذا باتوجه به انتخاب و عضویت ایران به عنوان عضو منطقه ای خاور نزدیک در سال 2021 بین 17 کشور عضو منطقه خاور نزدیک(CCNE)، حضور نمایندگان کشور جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس منجر به لحاظ نمودن نظرات فنی براساس منافع کشور در اسناد مطروحه و حفظ جایگاه و اعتبار کشور شد.
 گفتنی است، نمایندگان کشورمان در جریان این سفر با نماینده دائم ایران در سازمان ملل مستقر در ژنو نیز دیدار و درخصوص اهمیت فعالیت های بین المللی استانداردسازی در ارتقاء جایگاه کشور ایران، تاثیر در توسعه و تسهیل تجارت کشور و حمایت از این رویکرد، بحث و تبادل نظر کردند.