1398/11/12 شنبه

برگزاری نشست ترمیم ساختار کمیته فنی متناظر INEC TC 31



نشست ترمیم ساختار کمیته فنی INEC TC 31  متناظر با کمیته فنیIEC TC 31  تحت عنوان " تجهیزات مورد استفاده در محیط های قابل انفجار" با حضور جمعی از اعضای کمیته ملی برق و الکترونیک ایران و متخصصان این حوزه در محل سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

به گزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، در این نشست پس از ارائه توضیحات و آشنایی با سازمان بین المللی الکتروتکنیک IEC، کمیته ملی برق و الکترونیک ایران و ساختار کمیته فنی و فعالیت آنها، با نظر موافق حاضرین، محمد رضا اشرفی به عنوان رئیس کمیته فنی متناظر INEC TC 31 و کمیته‌های فرعی آن برای دوره سه ساله آتی انتخاب شدند. همچنین با کسب حداکثر آراء، سامان جمشیدی از شرکت آزمایشگاه های صنایع انرژی اپیل به عنوان دبیر این کمیته فنی انتخاب شد و در راستای تکمیل ساختار کمیته های فرعی زیرمجموعه آن فاطمه فضلی از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و محمد رضا باقری و بابک حمیدی فرد از آزمایشگاه اپیل به ترتیب به عنوان  دبیران کمیته های فرعی INEC SC 31G با عنوان "دستگاه های ذاتا ایمن"، INEC SC 31J با عنوان "طبقه بندی مناطق مستعد خطر و شرایط نصب" و INEC SC 31M با عنوان "تجهیزات غیر الکتریکی و سیستم های حفاظتی برای محیطهای مستعد انفجار" برای دوره سه ساله آتی انتخاب شدند.

شاین ذکر است استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده در محیط های مستعد خطر به دلیل وجود اتمسفری از گازها، بخارها، غبار و یا گردهای قابل احتراق یا انفجار در دامنه کاری کمیته های فوق الذکر مطرح می گردد.

با توجه به اهمیت استانداردسازی این تجهیزات، جمهوری اسلامی ایران از سال 1392 در این کمیته ها عضویت فعال دارد. همچنین متخصصان ایرانی در 15 نقش بین المللی به عنوان کارشناسان خبره در کارگروه های این کمیته عضویت و مشارکت دارند. گفتنی است تاکنون تعداد 87 استاندارد بین المللی در این حوزه  منتشر شده و همچنین 21 پروژه در دستور کار است.