پیام سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی
بنا برگزارش دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی به  مناسبت دومین سالگرد روز جهانی ایمنی مواد غذایی، پیامی از سوی مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) برای کشورهای عضو کمیسیون کدکس فرستاده  شده که متن این پیام به شرح زیر است.
براساس مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر 2018،  تاریخ 7 ژوئن به عنوان روز جهانی ایمنی مواد غذایی، تعیین گردید . اما امسال آنگونه که انتظار داشتیم برنامه های مراسم پیش نرفت و همه دنیا به سرعت با استفاده از راهکارهای نوین و از طریق  همکاری های انلاین به  ادامه فعالیت ها و برگزاری همایش ها و مراسم ها پرداختند و در بسیاری از کشورها اجتماعات عمومی جهت حفاظت از سلامت مردم و  غلبه بر چالش های بیماری همه گیر COVID-19ممنوع شد.
هنوز هم ایمنی مواد غذایی مسئولیت همگانی است و با بحران کنونی جهان، این مسئولیت بیش از پیش احساس می شود.  در حقیقت جشن امسال به همه کسانی اختصاص می یابد که در این بحران ، زنجیره تأمین مواد غذایی را قطع نکرده و  تضمین    می کنند مواد غذایی ایمن و سالم برای همه ،ازکارگران مزارع گرفته تا کلیه مصرف کنندگان ،در دسترس باشد.
 در سال  2019 دو برنامه موفقیت آمیز مربوط به کنفرانس بین المللی ایمنی مواد غذایی در آدیس آبابا و ژنو برگزار شد. بنابراین رویداد 2020 می تواند با تمرکز بر افزایش آگاهی و تامین و نگهداری مواد غذایی ایمن در بازار، همراه گردد.
در طول این بیماری ، کشورها بیش از هر زمان دیگر  باید همه تلاش خود را برای تأمین غذای ایمن و کافی به همگان به کار برده  و  سلامتی جامعه خود را محافظت و مورد حمایت قرار دهند تا جوامع  به ایمنی غذایی که می خورند ،اطمینان داشته  باشند.
WHO و FAO از تلاش و تسهیلات کشورها برای ایجاد ابزار انلاین در بزرگداشت روز جهانی ایمنی مواد غذایی در سال 2020 قدردانی کرده و جزئیات بیشتر را در مورد روز جهانی ایمنی مواد غذایی در وب سایت مشترک WHO / FAO در دسترس قرار داده است.(http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/WFSD/en/).
علاوه بر این  WHO و FAO مشترکا روز 5 ژوئن 2020، یک مراسم مجازی از طریق فیس بوک به طور زنده در مقر WHO ،  برگزار نمود که بر اهمیت ایجاد بازار  سالم جهت تأمین مواد غذایی ایمن در جوامع تاکید شد.